.

.

De onverantwoordelijken, en de Weg van de Minste Weerstand

.

Provincie: 'Giftreinen door Brabant en Limburg laten rijden
is noodzakelijk'

.

-----(c)-----Tgf Dichtbij-Brabant-----REGIO | 23 juni 2016 |

Door Marleen Smits, Dichtbijredacteur

BREDA - Het vervoer van giftreinen door de provincie is noodzakelijk. Dat zeggen de Provinciale Staten donderdag. Er moet wel alles aan gedaan worden om dat veilig te laten verlopen.

Nog voor de zomervakantie moet duidelijk zijn wat er wordt gedaan om de overschrijding van de risicoplafonds weg te nemen.

In die risicoplafonds staan alle regels rondom het vervoeren van gevaarlijke stoffen.

Onlangs is gebleken dat er werd gesjoemeld met de giftreinen door Brabant en Limburg.

Er zijn zeker vier soorten stoffen vervoerd die helemaal niet over dat traject vervoerd mochten worden.

Onwenselijk

PvdA stelde daarom Statenvragen aan de provincie en die antwoordde donderdag: "Wij zijn het met u eens dat dit onwenselijk is. Wij begrijpen echter ook dat dit vervoer op dit moment noodzakelijk is, mits er binnen de risicoplafonds wordt gebleven."

Rampenplan

Er komen geen nieuwe rampenplannen. "De bevoegdheid voor het opstellen van rampenplannen ligt bij de veiligheidsregio's. De veiligheidsregio's geven aan dat de plannen niet herzien hoeven te worden. De aard van de vervoerde stoffen wijzigt namelijk niet", aldus de Provinciale Staten.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Hoog gevarenrisico Woonboulevard en Ikea Heerlen

.

Wonen en werken in Maankwartier Heerlen is levensgevaarlijk

.

Om goederenvervoer per trein dwars door Oostelijk Zuid Limburg
mogelijk te maken, hebben Nederland, Duitsland en België
onlangs besloten "voor de vorm", als camouflage en
afleidingsmanoeuvre, een personentreintje
te laten rijden over verdubbeld geelectrificeerd
spoor van Heerlen naar Aken.


De bedoeling is dat giftreinen goederenwagons ketelwagens
met o.a. vloeibaar Helium gaan rijden dwars door het centrum
van de steden en op één meter van IKEA en Woonboulevard.

Het stationsempalcement van Heerlen is door dubbele S-bochten
te gevaarlijk om er goederentreinen te laten rijden.

ProRail en de Duitse vervoerders in het Nederlandse goederenspoor trekken zich er niets van aan.

"Het zal vast en zeker ooit wel eens ergens knallen,"zegt een ProRail werker langs de lijn "maar dat is niet op meer plaatsen tegelijk".

De brandweer oefent niet.
Niemand weet wat er in de tankwagens zit.
.

Het is wachten op de Eerste Grote Ramp (Wet van Murphy).

Previous Home Next

Klik op de ikoontjes hierboven of op de bovenkop of de foto, voor de site-voorpag. -- Twitter: --- Facebook:

Reacties: Mail:

blog@juzonieuws.nl