.

.

vrijdag 17 juni 2016, 20:38:35 uur
.
Je moet maar durven
.
H et provinciaal bestuur van Limburg komt vandaag met het volgende bericht:
.

---(c)--- L1TV - Internet -
Nieuws
Definitief: dubbel spoor tussen Heerlen en Aken
Jean van Hoof
Geplaatst op donderdag 16 juni 2016 - 22:00

De verdubbeling en elektrificatie van het spoor tussen Heerlen en Aken gaat
definitief door
.

De provincie heeft een akkoord bereikt met PvdA-staatssecretaris Sharon
Dijksma.

Naar Luik?
Door de verdubbeling kan er vanaf 2018 of 2019 twee keer per uur een trein
gaan rijden tussen Maastricht, Heerlen en Aken; een keer als intercity en
een keer als stoptrein. Het is de bedoeling dat de lijn ook wordt
doorgetrokken naar Luik. Of dat lukt wordt over een paar dagen duidelijk.

71 miljoen
In totaal gaat het om een investering van 71 miljoen euro waarvan 13
miljoen voor beheer en onderhoud. De provincie en de regio betalen 20
procent, van Europa wordt 20 tot 40 procent bijdrage verwacht en de rest
komt van het Rijk.

Grote impuls
CDA-gedeputeerde Patrick van der Broeck is heel tevreden over het akkoord
omdat het een grote impuls is voor het grensoverschrijdend treinverkeer.
Hij ziet nu ook reële kansen voor een intercityverbinding tussen Eindhoven,
Heerlen, Aken en Keulen. Daarvoor moeten wel nog aan nog een aantal
werkzaamheden aan Duitse kant worden verricht.

Een intercity tussen Eindhoven en Düsseldorf via Venlo is wel voorlopig van
de baan.

Verdubbeling
De noodzakelijke verdubbeling van het spoor tussen Kaldenkirchen en Dülken
heeft geen prioriteit in het nieuwe infrastructuurplan van de Duitse
verkeersminister Dobrindt.
Tot 2030 wordt dat project dan ook zo goed als
zeker niet uitgevoerd.

Lees ook: 'Akkoord over intercity Heerlen-Aken in het voorjaar'.

-.-

---(c)--- 1Limburg TV - Internet -

Nieuws
'Akkoord over intercity Heerlen-Aken in het voorjaar'
Jean van Hoof
Geplaatst op donderdag 19 november 2015 - 18:16


PvdA-staatssecretaris Sharon Dijksma wil in het voorjaar een akkoord over
de intercity-verbinding tussen Heerlen en Aken.

In een vergadering van de Tweede Kamercommissie voor Infrastructuur zei
Dijksma dat ze in overleg gaat met alle betrokkenen aan Nederlandse en
Duitse zijde. Zo wil ze de garantie dat de snelle treinverbinding niet meer
geld gaat kosten dan de regio vraagt.

Verdubbeling
Om de intercity te realiseren is nog zo'n 12 tot 18 miljoen euro nodig. Dat
geld is vooral bestemd voor de verdubbeling van het spoor tussen Heerlen en
Aken. Dinsdag maakten de regeringspartijen VVD en PvdA bekend dat ze willen
dat het geld op tafel komt. Daarmee is een meerderheid in de Tweede Kamer
voor.

Lees ook: Meerderheid Tweede Kamer voor intercity Heerlen-Aken.

Eerder hadden de meeste oppositiepartijen, waaronder SP en CDA, zich al
voorstander getoond.

Blijven praten
Volgens het Limburgse CDA-Tweede Kamerlid Martijn van Helvert bewijst de
gang van zaken dat er ook vanuit de oppositie 'mooie dingen' te bereiken
zijn. Op basis van argumenten zijn we met VVD en PvdA blijven praten. En
dat heeft gewerkt, aldus Van Helvert.

De bedoeling is dat de eerste intercity's tussen Heerlen en Aken rond 2020
rijden.
Volg nieuws over

-.-


Nieuws
'Dubbel spoor Heerlen-Aken goed voor economie'
Jean van Hoof
Geplaatst op vrijdag 17 juni 2016 - 12:26

CDA-gedeputeerde Patrick van der Broeck noemt de verdubbeling van het spoor
tussen Heerlen en Aken goed voor de economie, de leefbaarheid en de
reiziger.

Want met de regionale sneltrein die vanaf 2018 en 2019 daardoor kan gaan
rijden tussen Aken, Heerlen en Maastricht ben je in 58 minuten van
Maastricht in het centrum van Aken. En dat is buitengewoon concurrerend
voor de auto, aldus de gedeputeerde.

Lees ook: Definitief: dubbel spoor tussen Heerlen en Aken

Verder verwacht hij dat die regionale sneltrein/intercity ook door gaat
rijden naar Luik. Daarover moet dinsdag duidelijkheid komen tijdens de
internationale spoortop in Rotterdam. Hij verwacht daarover overeenstemming
tussen de Nederlandse en Belgische Spoorwegen (NS en NMBS).

Arriva
De gedeputeerde vindt het het meest logisch dat Arriva de regionale
sneltrein gaat exploiteren. Daardoor kost het de provincie en het Rijk geen
cent extra omdat de verbinding onderdeel uitmaakt van de nieuwe OV-
concessie. Arriva gaat vanaf december dit jaar het openbaar vervoer
verzorgen in Limburg.

Avantislijn
Van der Broeck zegt verder dat door de verdubbeling van het spoor ook de
kans op de Avantislijn flink wordt vergroot. Die moet Heerlen en Aken
verbinden via bedrijventerrein Avantis.
Audio: Spoor Heerlen-Aken
Beluister audio

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Commentaar Jules Zollner

E r is natuurlijk 'n addertje onder het gras.
En dat is, dat het op deze lijn Heerlen-Aken, ter verdubbeling, en de
electrificatie niet gaat om REIZIGERS(PERSONEN)vervoer, maar om
GOEDERENVERVOER .

Het GOEDERENVERVOER per spoor in Nederland is geheel in Duitse handen van
DB AB SCHENKER.
NS verdient aan verhuur goederenvervoer veel meer, dan aan personenvervoer.
Het goederenvervoer Rotterdam-Tilburg-Eindhoven-Venlo loopt dag en nacht
hopeloos vast. Er is geen trein in Nederland die op tijd rijdt. Alleen en
uitsluitend, dankzij het goederenvervoer.

Boerenbedrog

Men wil het goederenvervoer Rotterdam-Venlo-Dortmund (Polen-Oekraïne-Kazachstan-
Mongolië) ontlasten door de splitsing Maastricht-Heerlen-Aken-Dortmund. De
havens van Rotterdam en Antwerpen zijn geheel in handen van de klant: de
Chinese eigendomsbezitters.

Het personenvervoer Heerlen-Aken is totaal niet van belang en in de
toekomst met de sterk voortgaande bevolkingskrimp zelfs geheel te
verwaarlozen. Het goederenvervoer door Heerlen en Eygelshoven stijgt snel
in volume en frequentie en is uiterst gevaarzettend.

Protest

Het is daarom zaak voor de bevolking om tijdig, nu al meteen, in verzet, in
beroep en protest te gaan tegen de plannen en de aanvragen voor
vergunningen, om de verdubbeling en electrificatie vooral in tijd en
termijn te kunnen vertragen.

Er volgen een Nexit en sluiting van de nationale grenzen, invoering van de
gulden, en er moeten geheel nieuwe douane (In de Cramer) en
invoerrechtendeclaratie-procedures in Heerlen worden ingericht (die er
vroeger ook al waren). Er moeten bevrachtings-, beladings- en
lossiningsinrichtingen komen die er vroeger ook al waren (Parallelweg).

Vertragen

Het devies wordt: tegenhouden en uitstellen. Door internationaalrechtelijke
verdragen die opieuw moeten worden opgesteld terzake erfdienstbaarheden,
zal de realisatie pas tegen het jaar 2035 een feit kunnen zijn.

Ambtenarij

In Duitsland werkt de ambtelijke molen internationaalrechtelijk veel
langzamer dan bij ons. Tegen die tijd, het jaar 2050, is vervoersbehoefte
van (gevaarlijke) stoffen en goederen door de economische reorganisatie wel
zodanig ingezakt, dat wel een verdubbeling en electrificatie wordt
gerealiseerd, maar dat van het spoor voor goederenvervoer nauwelijks
gebruikt gemaakt zal worden.

Aanraakbaar

Vanwege het gevaarzettend karakter van vervoer dwars door de dichtbevolkt
gebied en aanraakbare afstand van huizen kantoren winkels en gebouwen.

Ontploffingen

Het is dus zaak voor de bevolking om zeer scherp op te letten en
onmiddellijk protest en bezwaar aan te tekenen waar en wanneer dat maar kan
(planschade), om te beginnen bij minister en staatssecretaris en ook bij de
autoriteiten in het buitenland.

Jules Zollner, Heerlen.
(Belanghebbende, wonend op 10 cm afstand van betreffend spoor).

Lees ook:

http://www.juzonieuws.nl/spoorwegen/pg000012.htm

Previous Home Next

Klik op de ikoontjes hierboven of op de bovenkop of de foto, voor de site-voorpag. -- Twitter: --- Facebook:

Reacties: Mail:

blog@juzonieuws.nl