dinsdag 1 maart 2016, 21:18:26 uur
.
Het verschil tussen
Kerkrade en Heerlen
.
.
"
J odder neet mit de tsog", vroeg ik zondag eergisteren, aan 250 Kerkraadse
vrouwen, die met de trein uit Kerkrade gekomen waren, en stonden te kleumen
op het Heerlense NS perron.
Er heerste diepe stilte.
Het was koud. En het waaide.
Er hing iets verschrikkelijks in de lucht.
De deuren van de RAI-trein van kwart voor negen, om ze naar de
Huishoudbeurs te brengen, gingen niet open.
Vrijdag en zaterdag was het perfect gegaan.
Telkens 250 Kerkraadse vrouwen, in de dubbele extra lange RAI trein vanuit
Heerlen, en onderweg met de grootste lol.
Leer mij 250 Kerkraadse vrouwen kennen.
Dan gedraag je je heel netjes. Als je daar als enigste man heel kleintjes
tussen zit. Dan heb je niet veel "te muilen".

Zelden heb ik de laatste jaren zo hard en veel gelachen, als met de
Kerkraadse vrouwen, van vrijdag en zaterdag, in de RAI-trein naar de
Huishoudbeurs. Duizend per trein.
Netjes klaargezet in Heerlen.
Door de rangeer-machinist uit Kerkrade.

Zondag had de rangeer-machinist van Heerlen, die aan de beurt was, zich
verslapen.
De trein die gekoppeld moest worden stond niet klaar.
Koppelen ging niet.
Er reed 'n half uur later maar een half treintje tot Eindhoven.
Veel vrouwen moesten staan.
Dat is het verschil.
Tussen Heerlen en Kerkrade.

Weer eens een feit voor de geschiedschrijving.
Waarvoor wij ons in Heerlen, diep te schamen hebben.
Voor de 250 vrouwen van de Huishoudbeurs, uit Kerkrade.

Onder "dankzegging", aan de NS.
Zo komen de fouten, en de grootste rampen op het spoor,
nu in de wereld.

'\^_^/'

.
.

De woorden van Van Boxtel
.
(Reply van Jules Zollner op RTLNieuws).
.
E n dan nu maar alle gekheid op een stokje. Van Boxtel heeft heel goed
geluisterd naar de deskundigen van de werkgroepen en instituten van de
economische faculteiten aan de universiteiten van Nederland, die het
spoorbedrijf enige tijd geleden al helemaal hebben uit- en doorgerekend.
Want dat is hun taak. Het opvallende daarbij is, dat precies dezelfde
ontwikkelingen als momenteel bij NS, zich tegelijkertijd voordoen bij alle
spoorbedrijven van Europa. Dat wil zeggen dat de trend- en
matrixberekeningen van de wetenschappers uitwijzen dat de effecten van de
gereorganiseerde economie na de recessie, de algemene toestand van nu herstellen.
Zoals die was in het openbaar vervoer in de jaren van 1964 tot 1974. Ook
toen hadden lang niet alle reizigers een zitplaats. Ook toen was er net
zoals nu een veel minder groot (wordend) volume aan goederenvervoer. En ook
toen was er tractie en rollend materieel volop in bestelling. "We zullen
dat eerst eens even bekijken" heeft Van Boxtel gezegd. Hij bedoelt daarmee,
dat in 2027 de behoefte, aan vervoersbodems voor reizigers en
goederenvervoer zover GEDAALD zal zijn, dat extra volumevergrotingen
(bestellingen) veel minder nodig zijn dan nu wordt verondersteld. Als je
nú, snel, treinen wil hebben, dan kan dat, want er zijn spoortrein-
productiebedrijven genoeg in de wereld, die dat onmiddellijk en stantepede
doen. Omdat de algemene economie- en daarmee samenhangende
vervoersexpansie tot 2030 zodanig snel synchroon met de hergroeperende
economie afdaalt, kan de bestelling rustig tot die tijd worden uitgesmeerd.
En zelfs herroepen. Treinen en wagons hebben een looptijd van (meer dan)
twintig jaar. Van Boxtel zal "een paar"(in vergelijking) treinen
bijbestellen, om aan "het verslijt" te kunnen voldoen. Maar méér ook niet.
Omdat de vervoersbehoefte op dit moment, voor de situatie in het jaar 2030
tot 2040, tot op de kilo vrachtvervoer nauwkeurig, en tot op "het hoofd van
de bevolking" nauwkeurig, in trend- en matrixverhgelijkingen, is vóór- en
dóógerekend. Tot die tijd, zullen we het even moeten doen met
staanplaatsen. Maar dat was van 1964 tot 1974 ook al zo. In een ten zeerste
vergelijkbare, volume-economie.
Dat is het ándere verhaal, althans de vertaling, van de woorden van Van
Boxtel. Die dat net zoals de huidige minister van Verkeer en Waterstaat,
voor de goede verstaander, maar al te duidelijk en zonder de minste
problemen heeft verteld.
.
.

Jules Zollner.
.
.



Previous Home Next



Klik op de ikoontjes hierboven of op de bovenkop of de foto, voor de site-voorpag. -- Twitter: --- Facebook:

Reacties: Mail:

blog@juzonieuws.nl