.

11 september 2015, 14:23 u.

.

.

Rijdende bommen op het spoor in Nederland
.
Wonen aan het goederen
spoor is levensgevaarlijk

.

M achinisten van goederentreinen in Nederland zitten meer dan twintig uur
achter elkaar "aan het stuur" en rijden door rood.
Onderhoud en controle van de ketelwagens en hun inhoud blijft langdurig
helemaal achterwege.

Het NS station van Heerlen is sinds kort voor alle soorten goederentreinen
permanent geheel afgesloten. Dat duurt tot eind 2017.
Het is veel te gevaarlijk nu er constant kranen boven de spoorrails aan de
nieuwbouw staan te draaien.
Daar kan zomaar een stuk beton of stalen plaat op de treinen uit vallen. In
het emplacement zit een gevaarlijke S-bocht.

Tank-goederentreinen rijden in Limburg heen en weer van Rotterdam, en naar
Duitsland met 60 km per uur door Maastricht, Sittard-Geleen, Roermond,
Weert en Venlo. Ze zijn levensgevaarlijk geworden voor de omwonenden in de
dichtbevolkte stadscentra. De hoogste gevarensituatie geldt nu voor geheel
Nederland.

Dat blijkt uit een televisiereportage die deze week twee keer is
uitgezonden. Op dinsdag om 15 uur en woensdag om 06:30 uur. De uitzending
werd verzorgd door de middenduitse zender MDR Sachsen-Anhalt.

De reportage als fragment van de MDR-uitzending "Lexi" kan worden
gedownload op

http://juzonieuws.nl/files/goederenspoorcontrole-1-.mpg

of

http://juzonieuws.nl/files/goederenspoorcontrole-1-.wmv

Een kopie is gezonden naar de Onderzoeksraad voor de Veiligheid in
Nederland.
Daarbij is gevraagd de reportage goed te bestuderen en adviezen die daaruit
voortkomen zo spoedig mogelijk toe te zenden aan de minister, mevrouw
Mansfeld.

Uit de reportage blijkt dat machinisten van de treinen die vanuit Duitsland
door Nederland rijden onder andere naar Pernis en het Botlekgebied, soms
meer dan twintig uur achter elkaar in touw zijn. Ze rijden door rood.

Bondsvertegenwoordigers van de machinisten hebben daartegen geprotesteerd
bij DB Schenker en Vossloh, de ondernemingen die in Nederland alle
goederenvervoer per trein in beheer en eigendom hebben.

Ook wordt er in Duitsland geen enkel onderhoud meer aan de treinen
uitgevoerd. Ladingen en technische staat worden niet meer gecontroleerd. De
ketelwagens rijden soms langdurig met vastzittende remmen waardoor de
wielbanden en flenzen roodgloeiend zijn. De wagens zijn geladen met hoogst
giftige brandbare en ontplofbare stoffen. De Duitse deelstaten hebben deze
gegevens bevestigd.

Een Frans consortium wil alle goederenwagens op het spoor in Europa met
GPS-GSM-zendertjes uitrusten zodat vaststaat en uitgelezen kan worden waar
ze zijn en wat erin zit. (zie foto).

Duitse deelstaten die verantwoordelijk zijn voor controles en veiligheid
van de inwoners wijzen blijkens de reportage alle claims af. Ze bevestigen
dat het onderhoud is gestaakt uit personeels- en geldgebrek. "Het is
wachten op het eerstvolgende ernstige ongeluk."

Op dit moment, vrijdag 11 september 14:08 uur, meldt het Frans-Belgisch
televisiejournaal RTBF JT La Une 13h, dat te Buizingen (B)
aan de Brusselse rand op dezelfde
plaats als vier jaar geleden een trein uit de rails is gelopen.
Hij reed te hard. Vier jaar geleden waren er vier doden.
Het treinverkeer ligt stil.

In België gebeuren veel ongelukken met Nederlands-Duitse goederentreinen
met ernstige, dodelijke gevolgen, door Nederlandse machinisten die te lang
"achter het stuur" zitten, door rood rijden,
in slaap vallen,
dronken zijn,
de signalen en lastgevingen
niet begrijpen en geen communicatie met de dienstgeleiding hebben.
Bovendien is het rollend materieel ondeugdelijk.
.
.
.
.
.

Jules Zollner
.
.
.



Previous Home Next



Klik op de ikoontjes hierboven of op de bovenkop of de foto, voor de site-voorpag. -- Twitter: --- Facebook:

Reacties: Mail:

blog@juzonieuws.nl