-(c)- RDB Roermond Dichtbij, Internet TMG

.

Spoorbomen bleven open, treinen NS stopten, Veolia reed stug door



REGIO | 02 juli 2015 | Door onze verslaggever, Dichtbijredacteur


ROERMOND - De spoorbomen aan de overgang bij Albert Heijn in Roermond
bleven vanmiddag gewoon open staan. Dat leidde ertoe dat twee intercity's
op millimeters voor de spoorwegovergang stopten en stil bleven staan, elk
in een andere rijrichting. De sneltreinen namen het zekere voor het
onzekere en hielden halt. Die van de NS, wel te verstaan. De boemeltrein
van Veolia sukkelde gewoon verder, spoorbomen geopend of niet.

De doorkijk tussen de twee treinen gaf de filmer van 't Remunjse Land de
kans de passerende trein van Veolia uit Nijmegen in beeld te brengen. Die
stopte duidelijk zichtbaar niet.

Mensen moeten omrijden en lopen. Niemand mag het spoor over.

De storing begon ergens rond half acht of acht uur vanavond. Het duurde
enige tijd voordat de spoorbomen weer functioneerden. Machinist en
conducteur van een intercity vroegen iemand die de hond uitliet om een rode
vlag vast te houden zodat de trein stapsvoets verder kon rijden. De
conducteur in het tweede treinstel nam de vlag weer van de bereidwillige
hondenman over.

Na een tijdje was het euvel verholpen. Inmiddels was ook iemand van ProRail
ter plaatse om het verkeer te regelen, blijkt uit foto's van Cord Beckmann.

Foto's 't Remunjse Land en Cord Beckmann

juzo
| ongeveer 11 uur geleden |
Dit is een zogenaamde ONbeveiligde spoorwegovergang hoewel hij slagbomen
heeft.
De slagbomen en de overweg liggen echter te dicht bij het emplacement, en
worden niet "gezekerd door het NX ("Entrance-Exit") beveiligingssysteem van
het emplacement.
Een groot schandaal en vroeger kwam dit nog veel vaker voor bij de overgang
aan de Veeladingstraat (opgeheven).
Alleen de overweg in de Kapellerlaan is beveiligd buiten NX, hetgeen wil
zeggen dat de machinisten de treinen onherroepelijk stoppen als de overweg
open staat. Het sein aan de overweg in de Kapellerlaan is dan automatisch
rood, kan niet op groen worden gezet en kan daar nog worden gepasseerd met
een snelheid lager dan 40 km per uur.
Tenzij dat de machinisten een lastgeving hebben maar dat komt hoogst zelden
voor.
Let dus goed op, op de overweg aan de Robert Regoutstraat hij is hoogst
gevaarlijk, hoogst onveilig, niet beveiligd en hij zou permanent gesloten
moeten blijven.
Het is wachten op het eerste, ernstige ongeluk.

Jules Zollner.
Meer artikelen



mikeeeyyyyu
| ongeveer 7 uur geleden |
Juzo, deze spoorwegovergang is 1 van de 4 bewaakte overgangen van
Nederland. En ook deze seinen zijn rood wanneer de overweg open is, maar
wanneer er een storing voorkomt in het systeem, zoals afgelopen 3 weken 3
keer vanwege het te warme weer, zijn machinisten bevoegd om met een
heeeellleeee lage snelheid, claxonerend over te steken. Zelfs wanneer de
slagbomen dicht zijn en er is een storing. Dus geloof me, dit is 1 van de
meest veilige overwegen van Nederland. Alleen zouden ze de slagbomen wat
hoger moeten maken, de omheining ernaast hoger en dichter bij de bomen ,
want wanneer de bomen lang dicht zijn, stapt menig persoon met gevaar voor
eigen leven er over heen. Voor de rest is er geen gevaar op de
spoorwegovergang!!!



juzo
| 3 minuten geleden |
Ik moet je helaas ongelijk geven. Met warm of koud weer hebben we niets te
maken. Met doden die daar vallen wel.

Als een overweg op storing valt, (of er wordt een draadlus gelegd) mag de
machinist alleen voorbijrijden met een schriftelijke lastgeving. Als hij
die niet heeft, blijft hij staan. Al roest de trein op de rails vast. Zo'n
lastgeving kan ook telefonisch gegeven worden door de treindienstgeleiding,
of Post T zoals dat vroeger heette, maar hij moet dan (toonbaar) zijn
opgeschreven met locale vermelding DTG en verantwoordelijke.
Dat hier in dit geval maar wat aangeknoeid is met en door
onverantwoordelijken van ProRail, zoals gebruikelijk, is laakbaar maar niet
uniek.

De overgang aan de Robert Regout vertoont relatief vaak storing en moet dus
aangemerkt worden als de gevaarlijkste van het land.
Zoals gezegd, er moet gewacht worden tot een zeer ernstig ongeluk daar
plaatsvindt.

Wij, de bevolking, het gemeentebestuur en de door mij schriftelijk
verwittigde Spoorweg Ongevallen Raad,

wachten dat heel rustig af.

Nu kom ik toch al bijna 71 jaar daar op die kruising.
Ik zal er volgende week eens een dag gaan staan
en kijken hoe het functioneert.

Jules Zollner.

Previous Home Next

Klik op de ikoontjes hierboven of op de bovenkop of de foto, voor de site-voorpag. -- Twitter: --- Facebook:

Reacties: Mail:

blog@juzonieuws.nl