maandag 4 september 2017,
21:55:18 uur


Domino in de Trein

I k reis vaak met de trein.
Geeneen reis is hetzelfde. Het
is altijd een avontuur. Veel
gaat er meestal goed. Toch kan
je iedere keer een lange lijst
maken, van kleinigheden die
niet goed gaan. Reizen met de
Nederlandse trein is
comfortabel gerieflijk
amusant. Het is rustgevend. op
bepaalde trajecten is het dat
niet. Men maakt zich in en om
de Randstad de grootste
zorgen. Toch is het allemaal
nog beter geregeld, dan in
alle landen van het omliggend
buitenland.

Het aantal ongelukken met de
trein is relatief gering. Het
aantal gewonden en doden bij
een treinongeluk is in
verhouding veel hoger dan bij
vervoer per auto. De
veiligheid op het spoor is
niet hoger dan op de autoweg.
De machinist is
verantwoordelijk voor
overleven en veiligheid van
honderden passagiers die hij
vervoert. Er worden nooit
controles en alcoholproeven
gehouden op treinpersoneel. Er
wordt vaak door rood gereden.
Het is wachten op een ongeluk.

Het is onlogisch en gevaarlijk
dat er nog geen
veiligheidsgordels voor
reizigers in de trein
verplicht zijn gesteld. De
meeste treinongelukken
gebeuren in en om de stations.
Ze zijn bijna altijd het
gevolg van menselijke fouten.
NS neemt momenteel proeven om
de machinisten en conducteurs
op de reizigerstreinen geheel
te vervangen door robots,
camera's en afstandbediening.
In de Rotterdamse haven is dat
al het geval. Ook rijden de
metro's in Japan zonder
personeel.

In bijgaand artikel hier
rechts wordt geadviseerd om
voor de meeste veiligheid
achterin de trein te gaan
zitten met de rug naar de
rijrichting toe. NS is er
steeds als de kippen bij om
schuld bij ongelukken en
fouten meteen van zich af te
schuiven. In de
vervoersovereenkomst die men
sluit door een kaartje te
kopen staat, dat men geen
recht heeft op een zitplaats.
NS vervoert, en verder niets.
Over zit- en staanplaatsen
wordt niet gesproken.

Het gaat voorlopig nog goed
met NS. De tarieven gaan
drastisch omhoog om de
verliezen door boetes van het
bedrijf te compenseren. De
leiding maakt fouten, de
klanten moeten dat betalen. Er
is echter geen keus, en voor
tallozen geen alternatief. De
regering doet pogingen om na
NS het uitvoeringsbedrijf
ProRail te deprivatiseren.
Onder controle van de overheid
te brengen.

Veiligheidssysteem ERMTS dat
in de omliggende landen
operationeel is, wordt in
Nederland nog lang niet overal
aangelegd. Goederentreinen
worden bestuurd door
buitenlandse machinisten. Zij
begrijpen de taal en de tekens
niet. Ze hebben niet de
vereiste automatische trein
bečnvloeding aan boord om te
remmen in geval van nood.

Ondanks uitdrukkelijk verbod
van de staatssecretaris rijden
nog steeds goederentreinen met
levensgevaarlijke hoogst
ontplofbare stoffen dwars door
dichtbevolkte woongebieden en
steden. Ze worden nooit
gecontroleerd. Ze hebben
gloeiende en smeltende
remschoenen en wielflenzen. De
machinisten zitten soms 20 uur
continu "op de bok". Daarvan
zijn televisiereportages
uitgezonden.

De ontwikkeling van het
spoorvervoer in ons land is
zorgelijk.
Als er een botsing komt vallen
we allemaal om. Zoals
hiernaast staat aangetoond.




Jules Zollner.




Previous Home Next


___________________________________________________________________
Klik op de ikoontjes hierboven of op de bovenkop of de foto, voor de site-voorpag.
-- Twitter: --- Facebook:
Reacties: Mail: blog@juzonieuws.nl