vrijdag 6 mei 2016, 20:45:51 uur.
.

Geen vrijheid
voor
anarchie

.
O nder het mom van persvrijheid grijpen de anarchisten de macht. Ze geven
zich uit als journalist. Zijn in feite anarchist. Volkomen logisch
normaal en gewenst, dat ze in de gevangenis belanden.

Dat is de conclusie bij het volgen van de persdelicten van de laatste
weken. Zondags geven de uitzendingen van #PENZWAARD een lange klaaglitanie
van gevangen genomen journalisten. Men geeft echter toe dat het activisten
zijn. Turkije is een land in oorlog. Erdogan heeft tot taak het land te
behoeden voor anarchie en opstandige individuen. Wie zich uitgeven en
gedragen als journalist laat hij opsluiten. Dat is volkomen terecht.

Het is niet zo dat een journalist volledig objectief en neutraal is. Een
journalist zal altijd een bepaalde richting geven in zijn publicaties. Om
de eenheid te bewaren zal hij in zijn land moeten meewerken in de strijd
tegen anarchie. Enigszins treffend staat dat verwoord in De Volkskrant van
afgelopen zaterdag. Door de schrijfster Rosa Montero:

`El Pais, de krant waarvoor ik schrijf. El Pais, op-
gericht in 1976, is van doorslaggevende beteke-
nis geweest voor de overgang van dictatuur
naar democratie in Spanje na de dood van
Franco in 1975. Dat moeten zelfs de vijanden
van de krant toegeven. Zonder El Pais was de
democratie er misschien niet eens gekomen.
De krant was een soort agora, een publieke tri-
bune waar druk werd gedebatteerd en veel din-
gen aan de kaak werden gesteld. Die rol heeft
El Pais niet meer. Geen enkele krant in Spanje
heeft die rol nu, ook een tegendraadse en veel
gelezen digitale krant als diario.es niet. Die lees
ik ook, ik ben zelfs lid, al ben ik het niet eens
met een boel dingen die ze publiceren. Ze zijn
behoorlijk pamflettistisch maar zo'n krant is
nodig, anders zou de waaier niet compleet zijn.
Ik lees ook de rechtse krant ElMundo, om goed
op de hoogte te blijven van wat er speelt.'


In de laatste dertig jaar zijn er in Nederland nooit zoveel rechtszaken
gevoerd als nu. Tegen overtreders van de wetten op de persdelicten en de
vrijheid van meningsuiting. Niemand schijnt te weten wat dat is, en waaraan
hij zich te houden heeft. De praktijk wijst uit, dat iemand die een klacht
terzake belediging, smaad of smaadschrift indient bij het gerecht, altijd
gelijk krijgt van de rechter. De rechter staat niet toe dat er beledigd
wordt. Hij spreekt in zijn vonnis een gevangenisstraf uit. Alsmede een
geldboete waarbij "de gelaedeerde" (het slachtoffer) zich civiele partij
kan stellen voor schadevergoeding tot meer dan tienduizend euro.

Per dag worden tegenwoordig gemiddeld tien rechtszaken gevoerd in ieder
arrondissement van Nederland terzake de persvrijheid en vrijheid van
meningsuiting. Vroeger waren dat er twee per week. Men kan het zelf
controleren door de zittingen bij te wonen. Officiële statistieken zijn er
niet.

Deze aantallen zullen nog stijgen. De rechters trekken de normen steeds
strakker aan.
De rechter maakt uit, wat mag, en wat niet mag. Niemand anders.

Men is in de bevolking vergeten, dat persvrijheid
en de vrijheid van meningsuiting niet bestaan.


Deze vrijheden zijn beperkt dus bestaan zij niet. Wel bestaat de
mogelijkheid een bepaalde mening naar buiten te brengen. Wanneer dat een
belediging, smaad of smaadschrift is volgt gevangenisstraf. Levenslange
aantekening op het strafblad wegens misdrijf. Geen kans op ambtelijke
loopbaan.

Het recht staat niet toe dat inbreuk gemaakt wordt op de integriteit. De
onaantastbaarheid van de persoon.
Dat geldt ook voor belediging van een ander staatshoofd.


.
.
.
.
Jules Zollner.
.
.
.
.
.

.

Update . zaterdag 07 mei 2016, 12:39 uur.

.

http://www.dichtbij.nl/roermond/home/roermond.aspx?cid=-1
.

Roermondse tekenaar Joep Bertrams signeert winnende cartoon
REGIO | 06 mei 2016 | Door onze verslaggever, Dichtbijredacteur
1 / 1


VENLO - Vanaf vrijdag 27 mei aanstaande is in het Limburgs Museum in Venlo
de reizende tentoonstelling
Inktspot 2014-2015 te zien. De expositie toont
de beste politieke tekeningen van de bekendste Nederlandse tekenaars. Soms
genadeloos hard, maar altijd met een relativerende kwinkslag komen alle
thema's voorbij die het nieuws hebben gedomineerd. Aan de jaarlijkse
tentoonstelling is een prijs verbonden voor de beste cartoon. Winnaar van
de Inktspotprijs 2014-2015 is Joep Bertrams (Roermond 1946
). Zijn cartoon
Onsterfelijk, [-> Zie tekening bovenaan deze pagina <-]
een reactie op de aanslag op het satirische weekblad Charlie
Hebdo op woensdag 7 januari 2015, is gepubliceerd in tal van binnen- en
buitenlandse kranten en op sites wereldwijd.

Ter gelegenheid van de opening van de tentoonstelling signeert Joep
Bertrams zijn winnende cartoon.
Een PDF ervan is gratis downloadble van de
museumsite. Gečnteresseerden kunnen de cartoon uitprinten en ermee naar het
museum komen. Tussen 15 en 16 uur op vrijdag 27 mei is Bertrams aanwezig om
de prints te signeren.

De inzendingen van ruim dertig politiek tekenaars uit Nederland vormen
samen de tentoonstelling Inktspot. Deze weerspiegelt de diversiteit van
alle tekenaars en gebeurtenissen van het politiek jaar 2014-2015. Van de
streken van Poetin en Opstelten tot spraakmakende kwesties als Griekenland,
de vluchtelingen en natuurlijk Zwarte Piet. Veel aandacht gaat in de
tentoonstelling uit naar Charlie Hebdo, het drama dat symbool is geworden
van een groot goed: de vrije meningsuiting.

.

.

.

.

Previous Home Next

___________________________________________________________________
Klik op de ikoontjes hierboven of op de bovenkop of de foto, voor de site-voorpag.
-- Twitter: --- Facebook:
Reacties: Mail: blog@juzonieuws.nl