maandag 8 december 2014, 16:28 u
.

.

Het duizelt en het stikt
van de websites in Limburg

.

.

De stoelendans van de provincie
om de macht in en voor de media

.
L eo Hauben, hoofdredacteur van L1Televisie in Limburg heeft wel een beetje
overschot van gelijk als hij zegt dat het provinciaal bestuur van Limburg
zich verre moet houden van de inhoud van de media, en het bepalen daarvan.
Dat moet de provincie aan de vakmensen overlaten.

Afgezien van het feit, dat de provincie wel degelijk uitstekende vakmensen
in dienst heeft, afkomstig van de dgabladjournalistiek en daarin zeer
ervaren, moet Leo de nodige voorzichtigheid betrachten, omdat L1TV mede
door de provincie wordt betaald.

De provincie geeft een hele reeks krantjes uit, of heeft vergaande, niet
geheel gemakkelijk naspeurbare deelnemers en investeringsbelangen daarin.

De media zijn voor de provinciale bestuurderen, de gedeputeerden een
uitstekend, begeerlijk en veelgevraagd en geplaagd middel om de macht uit
te oefenen, eer en aanzien te winnen en te houden en zich hoog en in de
hemel geplaatst te wanen en te voelen.

Daardoor namelijk, immers, buigt iedereen diep, en bij veelvuldige
herhaling voor de leden van het college van gedeputeerde staten, en is het
gewone volk zelfs ten koste van alles bereid, voor de allerhoogst
geplaatste gebenedijden, de schoenen te blijven poetsen.

Leo windt zich terecht nogal op, en laten wij eens even kijken, wat hij
vorige week in zijn hoofdredactionele blog van L1televisie over de
provinciale inmenging en bemoeienis met de inhoud van de media door het
provinciaal bestuur wenste op te merken.

-.-

Weblog: provincie als uitgever is over de grens

Om de economie te stimuleren steekt de provincie Limburg geld in de aanleg
van wegen of in uitbreiding van het vliegveld. Om de regionale cultuur en
sociaal-maatschappelijke omgeving een impuls te geven investeert de
provincie in infrastructuur voor de media, met name digitale media. Om
innovatieve ontwikkelingen aan te jagen. Dat vind ik een goede zaak. Maar
wat is het nou jammer dat de provincie zich ook gaat bemoeien met de
inhoud.

In het stuk aan Provinciale Staten schrijft de gedeputeerde: "Er is
behoefte aan initiatieven die de jongere generaties aanspreken, aan
informatieve diensten die door deze groep daadwerkelijk benut gaat worden."
So far so good. Een paar pagina's later gaat het in mijn ogen helemaal
fout. De provincie gaat als regisseur de website Limburg Radar aan jagen.
Een website waarin diepgang centraal staat.

Het moet een site worden waarnaar de provincie kan verwijzen 'als primaire
informatiebron en ijkpunt voor kernthema's'. En wat zijn die thema's dan?
De provincie noemt als voorbeelden de Kennis-As, het Grensmaasproject en de
Agenda Structuurversterking. Zowel de breedte als de diepte van het nieuws
wordt uitgewerkt op de site. De 'gevestigde media' doen dit niet, beweren
de bestuurders, dus springt de provincie zelf in het gat. De overheid als
uitgever. Dat is in mijn ogen een stap te ver.

Nog erger, als uitgever slaat de provincie met deze thema's de plank meteen
mis. Zelfs Limburgse jongeren zitten niet te wachten op een site met alles
over de Agenda Structuurversterking. Het resultaat is te voorspellen:
Limburg Radar wordt een flop, een speeltje van bestuurders. Diepgang over
geldverspillende projecten zullen we nooit tegen komen op Limburg Radar.
Ook naar alle aspecten over verkeerde beleggingen met Essent-gelden zul je
tevergeefs zoeken op Limburg Radar. (De voorbeelden zijn willekeurig.).

Hoe ik dat weet? Omdat de provincie het zelf toegeeft in het Statenstuk:
"De Radar-applicatie biedt uitgelezen kansen voor het op de kaart zetten
van centrale provinciale beleidsthema's." Daar is geen woord Chinees bij.
Limburg Radar is niet meer en niet minder dan een voorlichtings-instrument.
Het is principieel onjuist om zo'n initiatief als nieuw mediabeleid te
betitelen. Voorlichting en onafhankelijke journalistiek worden vermengd.
Natuurlijk zal gedeputeerde Peter van Dijk dat ontkennen, maar de teksten
in het mediaplan vertellen een ander verhaal.

Is daarmee het volledige mediaplan van de provincie rijp voor de
prullenbak? Nee, zeker niet. De voorgestelde creatieve broedplaatsen, een
stimuleringsfonds om nieuwe digitale plannen aan te jagen en een idee om
samenwerking tussen lokale omroepen te bevorderen passen w'l bij de taak
van de overheid: een goede infrastructuur mogelijk maken waar iedereen -
zonder inhoudelijke overheidsinbreng- zijn werk kan doen.

Leo Hauben, hoofdredacteur L1
1 december 2014


-.-

Het is duidelijk dat Leo groot gelijk heeft.
De provincie ontbreekt het echter helaas hoe langer hoe meer aan
mogelijkheden, om nog iets zinnigs te doen.

Plannen zijn gesmeed en gelanceerd aan de lopende band. Geen van al die
plannen echter voert men uit.
Ambtenaren heeft men in onvoorstelbaar groten getale opgekocht en
ingelijfd.

De mogelijkheden om ze mooie etiketjes en bordjes om te hangen aangaande de
taakomschrijving raken echter ook voor de controlerende Statenleden
langzaam maar zeker uitgeput.

Je moet toch wat.
Als provinciebestuur.

Dan maar in de eindeloze oeverloze zee gestapt,
die uitgave van mediaberichten heet, en reclame in iedere denkbare en
ondenkbare vorm betekent en inhodt.

Het is 'n zwaktebod. Dat wel.
Maar voor de vele honderdduizenden toeschouwers in de provincie, niet
minder meelijwekkend of laten we zeggen, met zeer hoge amusementswaarde.

Gelezen en geabsorbeerd, geincorporeerd worden die media-initiatieven van
de provincie natuurlijk nooit, en wel door niemand.

Leo, dat is je troost.

Het echte vakmanschap,
gaat nooit verloren.

.-.-.

Previous Home Next

___________________________________________________________________
Klik op de ikoontjes hierboven of op de bovenkop of de foto, voor de site-voorpag.
-- Twitter: --- Facebook:
Reacties: Mail: blog@juzonieuws.nl