26 augustus 2014, 15:38 u
.

Samenvoeging L1TV en LDDL

"
H oe vertel ik het mijn lezertjes."

Dat moet LDDL hoofdredacteur Hub Paulissen gedacht hebben toen vele jaren
geleden en nu ook nog, de nood in de LImburgse media, en in de landelijke
media tot op het allerhoogste ramp- en alarmniveau was gestegen.

Hetgeen al lang geleden voorspeld was, overigens.
De laatste adverteerders, de laatste abonnees, marcheren op dit moment
cohortsgewijze,
de hoofdpoorten der gebouwen en kolommen van alle kranten van Nederland
uit.

Tot nooit meer ziens.
Er is geen enkele, nog niet de minste belangstelling bij het publiek, bij
het volk van Nederland, de mensen van alle rangen en standen, voor de
media.

De kranten, het nieuws, de media, de advertenties, het interesseert niemand
ook maar een biet. Nog veel minder is men bereid, er ook maar de minste
cent voor te betalen.

Zelfs gratis, leest men het niet eens.

Waar ligt dat aan?

Dat ligt aan de inhoud.

De intrinsieke waarde van de media in Nederland,
is nul - komma - nul, niets, totaal niets, helemaal niets, waard.

Ze kúnnen het niet. De makers.
Ze belazeren de kluit.
Dat moet je met het publiek niet doen.
Dan loopt het weg.
Om nooit meer terug te komen.

Er is geen enkel respect, geen enkele achting,
voor de nieuwsbrengers.
Hoe bekat, en verwaand ze ook overkomen..
Daar hebben ze het dus wel naar gemaakt.
De hele nieuwsvoorziening zal
op totaal nieuwe leest geschoeid
moeten worden.
De huidige generaties maken dat niet meer mee.

We hebben geen kaliber meer.
Het aantal goeie journalisten in Nederland is op de vingers van één hand te
tellen.

En dat nog niet eens.

Velen, van de jongens en meisjes zijn geroepen.
Weinigen, bijna geen, zijn er echter helaas, uitverkoren.
Dáár ligt het aan.

De hoofdredacteuren van alle kranten in Nederland lopen in hun bijdragen al
vele maanden lang te stampvoeten op de grond. Hoe het nou toch komt, dat
iedereen altijd maar wegloopt. En blijft weglopen. Wat ze ook maar doen of
zelfs niet doen. Niemand heeft meer belangstelling. Ook maar ergens voor.

Nederland heeft een volk van weglopers.
De ziel en de begeerte, de drift om er iets van te maken is uit de mensen
weggestroomd.

We hebben geen leiders meer die tot de verbeelding spreken.

Niemand biedt meer inspiratie.
Niemand is het derhalve, waard om in de krant te komen.
Op het voorfront te paraderen, van de media.

De media zijn overbodig.
Dan is er geen geldstroom.

Betaalde websites zijn iedere keer opnieuw
een totale flop.
De teloorgang kan en zal nog veel verder.

Ook het idee van Paulissen voor een betaalde nieuws-site
wordt een totale mislukking.
Niemand wenst te betalen voor nieuws.
Hoe goed het al dan niet ook is.
De nieuwsmarkt is bevroren.
Alleen de enkele goeie, De Telegraaf,
steken er bovenuit.

Het is een gruwelijke tijd.

Zonder nieuws gaat het ook heel goed.
Daarom schaft zich niemand het aan.
Ook de bazen van het nieuws en de bedrijven vliegen de laan uit.
Met een grote boog op straat. De keien op.

Het kan helaas niet anders onder woorden worden gebracht.
Voor het voortbestaan van de actualiteitenrubrieken Eenvandaag en Nieuwsuur
op de publieke omroep wordt gevreesd.

De enige blijver is RTL, zonder SBS6.
De tijdgeest en de economische reorganisatie dwingen.
De situatie, van vlak voor W.O.II, herhaalt zich.

De nationale omroepen worden op een hoop gegooid tot NPO. Nederlandse
Publieke Omroep.

De personeelsleden kunnen gáán. Er is voor héél weinigen nog plaats.
De verdrevenen zullen in de werkloosheid vallen vanaf hun 35e tot hun 75e
levensjaar.

De wereld die komt, ziet er koud kil schamel en grillig uit.
Ieder dient zijn bezittingen te verkopen.

De regionale televisiezender L1TV van Limburg zou aanvankelijk in Hilversum
terechtkomen. Het bedrijf, voornamelijk betaald en in leven gehouden door
en als representatie van
het Provinciaal Bestuur van Limburg, wordt op één hoop gegooid met de
kranten van de Concentra-pers te Hasselt-Beringen.

("Wiens brood men eet, diens taal men schrijft.")
Daar heersen geen collectieve arbeidsovereenkomsten.
Er wordt gewerkt in drie ploegen van 12 uur per dag.
Ook de weekends. Ook de vakanties.

Journalisten brengen hun eigen foto's en advertenties mee.

Dat gaat in Nederland en Limburg een flinke smak aan banen kosten. De FNV,
waarvan ik "Kiem"-hoofdbestuurder was, doet niets. "We staan met de rug
tegen de muur" is als zo vaak, de arremoejjigge verzuchting.

Journalisten en fotografen worden taxi- en buschauffeur.
Met ingang van 1 september aanstaande. Overmorgen.

Het is niet anders.
De aandeelhouders willen het, en het leidinggevend personeel staat met de
lege punt-broekzakken naar buiten gekeerd. "Gaat u," is het enige wat zij
zeggen.

De bijnamen van de journalisten Jules Zollner en Jan de Klerk van het
Limburgs Dablad waren in de 70er en 80er jaren van de vorige eeuw, toen zij
iedere dag knetterende primeurs binnenbrachten: Jan Kaalslag en Jules
Beulbal
.

De overige collega's liepen en keken scheef en scheel van jaloezie.

Oude tijden en oude mensen komen nooit weerom.
Het produkt is naar de knoppen.
.

Update

Camera's bij krant? Jazeker!

Het kan zo maar gebeuren dat u de komende tijd journalisten van de
Limburgse dagbladen tegen het lijf loopt die in de weer zijn met een
videocamera.

Sittard
Door onze verslaggevers

Als modern mediabedrijf kan Dagblad De Limburger/Limburgs Dagblad niet
achterblijven om ook in bewegend beeld en geluid meer inhoud te geven aan
het digitale tijdperk voor de website: www.limburger.nl

"Wij denken dat camerajournalisten - kortweg
camjo's - die voor de krant
werken, meer invulling kunnen geven aan onderwerpen zodat we ons publiek
niet alleen op papier, maar ook in beeldverslag bedienen", legt
hoofdredacteur Huub Paulissen uit.

Het is de bedoeling dat de twee
camjo's , Judith Janssen en Kim Noach,
journalistieke beeldreportages maken die een aanvulling zijn op producties
zoals ze te lezen zijn in de kranten en online op de website.



LDDL Gepubliceerd op: 26.08.14 10:37, laatste update: 26.08.14 10:50

-.-

Het bericht werd in de loop van de dag van de site af gehaald.

-.-

26-08-14, 17:19

.

Previous Home Next

___________________________________________________________________
Klik op de ikoontjes hierboven of op de bovenkop of de foto, voor de site-voorpag.
-- Twitter: --- Facebook:
Reacties: Mail: blog@juzonieuws.nl